Je identita muslimov na Srí Lanke ohrozená?

0

Srí Lanka je známa svojím zaujímavým národnostným a náboženským zložením. V júli 1983 začala v krajine občianska vojna, ktorá v máji 2009 po 26 rokoch skončila.

Keď bolo najposvätnejšie budhistické miesto na Srí Lanke v skalných chrámoch v Dambule napadnuté teroristami z hnutia Tigre oslobodenia tamilského Ílamu (LTTE – Liberation Tigers of Tamil Eelam) v roku 1998, Sinhálci, etnické skupina, ktorá tvorý odhadom 74 percent populácie, sa zachovali zdržanlivo napriek rozšírenému hnevu panujúcemu medzi nimi.

Ich trpezlivosť voči očividnej neprávosti bola živým príkladom učenia budhizmu. Po skončení vojny počas osláv v roku 2009 nebolo ani jednému Tamilovi (ktorých je v krajine okolo 12 percent) ublížené.

Útoky budhistického davu na muslimov v posledných týždňoch však ukázali, že aj v náboženstve, ktoré je známe pre svoju filozofiu nenásilia, sa môže zrodiť extrémistická odnož.

Mnohým ľuďom, dokonca aj samotným budhistom, naháňa zimomriavky hnutie BBS (Bodu Bala Sena), v preklade Armáda budhistickej sily, ktorého čelní predstavitelia z rádov etnofašistických mníchov nabádajú svojich stúpencov k násilnostiam.

Je identita muslimov na Srí Lanke ohrozená?

Hoci prezident Rajapaksa prisľúbil, že bude konať, dotknutí ľudia nie sú presvedčení a chcú, aby bolo hnutie BBS zakázané.
Annaliese McDonough, Commonwealth Secretariat

Pohoršených bolo aj mnoho budhistov v krajine, keď si vypočuli príhovor vodcu BBS Galogodu Atte Gnanasaru, ktorý prehovoril ku svojim stúpencom krátko predtým, ako rozvášnený dav zaútočil na muslimov v mestách Aluthgama Dharga a Beruwala.

Tí, čo ho počuli, sa pýtali, ako je možné, že sa Galogoda Atte Gnasara považuje za budhistického mnícha. Mnohí sa pýtajú, prečo ho polícia nezatkla už pri jeho agresívnej reči, ktorou prehovoril k davu krátko pred útokmi na domy obývané muslimami, muslimské obchody a mešity nie ďaleko od miesta, kde sa usídlili prví muslimskí arabskí obchodníci v 8. storočí.

Je známy prípad muslimskej rodiny, ktorá sa musela uchýliť do najbližšieho hinduistického chrámu, pričom ich dom bol spálený na popol a v chráme prežili spolu s ďalšími Tamilmi bez jedla niekoľko dní.

Úloha médií a sociálnych sietí

Útoky z konca júna vyvolali v muslimskej komunite strach. Na rozdiel od Tamilov mnoho muslimov, (ich počet sa odhaduje na asi desať percent z celkovej populácie) žije medzi Sinhálcami, ktorí sú roztrúsení po celom ostrove.

Ukázalo sa, že práve média a sociálne siete, ktoré spustili posledný incident, majú v spoločnosti kľúčovú úlohu pri šírení videí, fotografii a sloganov.

Nenávistná reč Gnanasaru (ktorý je neraz prezývaný aj ako miestny Bin Ládin) bola rozšírená na sociálnych sietiach ako Facebook a Twitter. Bolo tam možné vidieť dav napádajúci muslimské domy a obchody. Bolo možné počuť uväznených muslimov v mešitách alebo vidieť plačúce dievčatká, ktoré prišli pri útoku o svojho otca.

Správy o útoku na lekáreň v Dehiwale na predmestí Kolomba spôsobili u muslimov rozruch. Mnohí rodičia nepúšťali svoje deti do školy. Dievčatá si vyzliekli šatky a tradičné nohavice. To všetko svedčí o tom, že muslimská identita nie je na Srí Lanke v bezpečí.

Aj keď v niektorých mestách sa už muslimovia posmelili a začali opäť vychádzať do ulíc, nikto im nezaručí, že násilnosti voči nim sa nebudú opakovať.

Muslimovia chcú spravodlivosť

Mnohým muslimom, ktorí stratili násilnosťami svoje majetky a dôstojnosť, volajú po spravodlivosti. Žiadajú zastavenie činnosti BBS a zatknutie ich vodcov. Keď si prezident vedel dať rady z hnutím LTTE , prečo by si nevedel dať rady s BBS.

Najnovšie násilnosti na muslimoch sa postupne šírili v rôznych mestách a dokonca aj v hlavnom meste Kolombo a v jeho okolí. Muslimovia obviňujú políciu, že nezakročila voči davu, prípadne, že vyvinula na ich ochranu len minimálne úsilie.

Útoky hnutia BBS stúpajú každým dňom a nečinnosť polície ich povzbudila k ďalším útokom, ktoré sú mierené už nielen proti muslimom, ale aj na kresťanské kostoly. Mnohí kritici zdôvodňujú nečinnosť polície spojitosťou s hnutím BBS. Vedenie polície obvinenia popiera.

Titulná foto: Eddy Billard, Unsplash

Článok vychádza z informácií stanice Al Džazíra, pre ktorú ich zhrnul Ameen Izzadeen, zástupca šéfredaktora Sunday Times, Srí Lanka a medzinárodného redaktora Wijeya Newspaper Group, Srí Lanka. Píše tiež týždenný komentár pre Daily Mirror, Srí Lanka.

Zdieľať