Ani v dlhých a horúcich dňoch pôst nemusí byť taký ťažký, ako by sa zdal.

Muslimovia žijúci v nemuslimskej spoločnosti sa každoročne stretávajú rovnakými výčitkami: „Postiť sa v takomto teple je predsa škodlivé!“ Nie inak tomu je aj na Slovensku. Postiaci sa muslimovia sa rok čo rok snažia svojmu okoliu zmysluplne vysvetliť dôvody pôstu a jeho prínos pre jednotlivca i spoločnosť a popri znovu a znovu zdôrazňovať, že to „nie je až také ťažké“.

Hlavným dôvodom je pevná viera, avšak mnoho muslimov si však osvojilo i rôzne praktické návyky, ktoré im pomáhajú bez problémov zvládať pôst aj v období dlhých a horúcich dní.

Možno tieto rady prijmú niektorých z našich nemuslimských čitateľov aspoň na pár dní prežiť rovnakú skúsenosť, ako ich muslimskí spoluobčania a zblížiť sa tak so svojimi muslimskými priateľmi, susedmi alebo kolegami. Častokrát totiž platí, že jedna osobná skúsenosť s pôstom zaváži viac než tisíce slov, článkov alebo rozhovorov.

1. Dostatočne výživný suhúr

S týmito trikmi by ste pôst cez ramadán zvládli aj vy!

Suhúr je jedlo, ktoré predchádza pôstnemu dňu. Muslimovia ho jedia krátko pred modlitbou fadžr (ranná modlitba pri úsvite), ktorá pomyselne štartuje pôstny deň. Podobne ako iné raňajky aj suhúr je dôležitým pokrmom, ktorý je základom zvládnutia akokoľvek náročného dňa.

Keďže v pôstny deň je dôležité postupne vstrebávať energetické zložky z potravy, veľmi záleží na tom, aby si človek vybral jedlo, ktoré ho udrží pri sile počas celého dňa. Ak sa rozhodnete postiť so svojimi priateľmi, kolegami či príbuznými, nezabudnite si dať na suhúr celozrnné pečivo, jogurt s nízkym obsahom tuku, vlákninu či nejaké zdravé semiačka – a hlavne datle.

A uistite sa, že ste sa dostatočne napili. Dostatok tekutín je základom úspešne zvládnutého pôstu.

2. Výdatný spánok

Ani v dlhých a horúcich dňoch pôst nemusí byť taký ťažký, ako by sa zdal.

Ak chcete mať počas dňa dostatok energie, je potrebné sa dobre vyspať. Pochopiteľne, že prípade letných ramadánov – krátkych nocí a dlhých dní – to nie je jednoduché. Využívajte preto každú možnú príležitosť oddýchnuť si, zavrieť oči a relaxovať.

V prípade, že vám to práca a rodina dovolia, neostýchajte vrátiť sa do detstva a pospať si aj v priebehu dňa. Únavu porazíte aj intenzívnou „pätnásťminútovkou“.

3. Práca so svojou mysľou

Ani v dlhých a horúcich dňoch pôst nemusí byť taký ťažký, ako by sa zdal.

Všetko je v hlave. Čokoľvek sa rozhodnete urobiť, dosiahne to až vtedy, keď budete presvedčení o tom, že to dokážete. Pôst je hlavne o pevnej vôli.

Myseľ je vašou silnou zbraňou. Naučte sa ju ovládať. Pôst vás naučí nie len zvládať hlad a smäd, ale aj účinne pracovať s vlastnou hlavou.

4. Efektívne rozdelenie úloh

Ani v dlhých a horúcich dňoch pôst nemusí byť taký ťažký, ako by sa zdal.

Mnoho ľudí sa čuduje, ako muslimovia dokážu počas pôstu pracovať a byť pritom efektívni. Vtip je v tom byť schopný a ochotný zmeniť zabehnutý režim.

V prípade, že si vaša práca vyžaduje fyzické či psychické nasadenie, rozdeľte si ju tak, aby ste najťažšie pracovné úlohy robili ako prvé, keď ešte máte plno energie vďaka výdatným raňajkám. Jednoduchšie úlohy si odložte na neskôr, keď budete únavu pociťovať viac.

A hlavne – hoci tento rok vám asi tento tip už nepomôže – ak viete, že vás v deviatom mesiaci v roku čaká pôst, naplánujete si rok tak, aby ste počas ramadánu boli v pracovnom strese a napätí čo najmenej.

5. Za volantom opatrne

Ani v dlhých a horúcich dňoch pôst nemusí byť taký ťažký, ako by sa zdal.

Súčasťou moderného človeka je aj šoférovanie. Niektorí kritici pôstu argumentujú tým, že by ich pôst obmedzoval v cestovaní. Koncentrácia počas vedenia motorového vozidla je naozaj veľmi dôležitá.

Ak ste napríklad zvyknutí na rýchlu jazdu – spomaľte. Vyhýbajte sa tiež jazde pred západom slnka, kedy je únava najväčšia. V prípade, že cestujete na dlhšie trate, robte viac prestávok. Naučte sa šoférovať pokojnejšie. Menej stresu znamená aj väčšiu bezpečnosť na cestách, a to neplatí len cez ramadán.

6. Relax a rozjímanie

S týmito trikmi by ste pôst cez ramadán zvládli aj vy!

Žijeme v rýchlej dobe, ktorá je plná stresu. Všetci sa kamsi ponáhľame a zabudli sme si vychutnávať život. Zabudli sme relaxovať. Pôstny mesiac je vhodným obdobím opätovne sa to naučiť.

Najlepším časom, kedy spomaliť, sadnúť si, či si prečítať knihu, je pár hodín pred západom slnka. Doprajte svojmu telo a mysli oddych. Blahodarné účinky sa prejavia nie len počas pôstu, ale po celý zvyšok roka.

7. Striedmosť pri večeri

Ani v dlhých a horúcich dňoch pôst nemusí byť taký ťažký, ako by sa zdal.

Keď sa deň blíži k večeru, začínajú prípravy na ramadánsku večeru – iftár. Nezabúdajte však, že pôst nie je o prejedaní sa. Zmyslom pôstu je striedmosť.

Pamätajte na to, že ste celý deň nejedli a váš žalúdok sa stiahol. Nadmerné porcie znamenajú pre telo šok. Bolesť hlavy, poruchy trávenia či únava sú najčastejšími reakciami na prejedanie sa. Skôr, než zasadnete k večeri, vypite trochu vody a zjedzte pár datlí.

Doprajte si chvíľu rozmýšľania o tom, čo pre muslimov pôst znamená a až potom sa s chuťou pustite do večere. Nezabúdajte, že pôst má ľudí zlepšiť, posilniť a naučiť striedmosti. Je to príležitosť trénovať svoje telo a posilňovať vôľu.

Foto: CC0 Public Domain, titulná foto: Taufuuu, Flickr, CC

Zdieľať