Veľkopodnikatelia a riaditelia známych firiem sú v spoločnosti autoritami. Ich hlas u nás chýba.

„Chcel by som pridať svoj hlas a podporiť muslimov v našej krajine a vo svete,“ napísal v statuse na svojom Facebookom profile zakladateľ a šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Uviedol, že si môže len predstaviť, aký strach z perzekúcie za skutky niekoho iného musia muslimovia cítiť po teroristických útokoch v Paríži. „Som žid moji rodičia ma učili, že sa musíme postaviť proti útokom na každú komunitu,“ uviedol a upozornil, že aj keď dnes neútočia na nás, útoky na slobody iného v konečnom dôsledku poškodzujú každého.

Zuckerberg vyslal každému muslimovi na Facebooku veľmi jasný odkaz: „Ak ste muslimom v tejto komunite, ako šéf Facebooku chcem, aby ste vedeli, že ste tu vždy vítaní a že budeme bojovať za vaše práva a za to, aby sme pre vás vytvorili mierumilovné a bezpečné prostredie.“

Jeho status mal v čase písania tejto správy viac ako 1,5 milióna „lajkov“ a takmer 240 tisíc zdieľaní.

„Musíme podporovať muslimov“

Mark Zuckerberg nie je jediným riaditeľom internetového gigantu, ktorý sa v posledných dňoch zastal muslimov. „Nedovoľme strachu, aby porazil naše hodnoty. Musíme podporovať muslimov a ďalšie menšinové komunity v USA a po celom svete,“ zdôraznil vo svojom článku pred niekoľkými dňami šéf spoločnosti Google Sundar Pichai.

Pichai je typickým príkladom splneného „amerického sna.“ Vyrastal v Indii, no pred 22 rokmi sa mu podarilo dostať na univerzitu do USA, ktorú úspešne ukončil. Pracoval pre rôzne americké firmy, až sa v roku 2004 zamestnal v Googli. Projekty, ktoré viedol, prekvitali, vďaka čomu sa postupne dostával na vyššie a vyššie pozície, až nakoniec 2. októbra 2015 oficiálne nastúpil na post výkonného riaditeľa celej spoločnosti.

V článku chváli hodnoty tolerancie a inklúzie, ktoré jemu a miliónom iných pomohli cítiť sa v USA doma. „Práve preto je také deprimujúce vidieť tak netolerantnú diskusiu, ktorá sa v týchto dňoch odohráva v médiách,“ napísal. „[Zaznievajú] tvrdenia o tom, že naša krajina by bola lepším miestom bez hlasov, nápadov a príspevkov istých skupín ľudí iba kvôli tomu, odkiaľ prišli a aké je ich náboženstvo.“

Podľa Pichaia je práve rozmanitosť hlasov, ktoré v jeho firme zaznievajú, dôležitým predpokladom jej budúceho úspechu. „Som si celkom istý, že či už budujete spoločnosť alebo vediete krajinu, rôznorodý mix hlasov, pozadí a skúseností vedie k lepším diskusiám, lepším rozhodnutiam a lepším výsledkom pre všetkých.“

Chýbajúci hlas

Popri politických predstaviteľoch, novinároch, náboženských a kultúrnych autoritách sú elity biznisu dôležitou skupinou, ktorej hlas môže mať vplyv na verejnú mienku. Pre mnohých ľudí totiž práve oni predstavujú autoritu či dokonca osobný vzor.

Na Slovensku sa do diskusie na tému utečencov i začínajúcej sa diskusie o náboženskej diverzite v krajine zapojili už najrôznejšie skupiny ľudí, no naďalej najsilnejší je hlas politikov a novinárov. Bolo by zaujímavé, keby príklad z USA nasledovali i elity slovenského biznisu, a to nie len tie s politickými ambíciami.

Titulná foto: Ilustračné fotografie, autor: Maurizio Pesce, Flickr, CC BY 2.0

Zdieľať